... és van, aki majd ír...

Róbert Katalin blogja

Regényírók és a világvége

…avagy vége a világnak, ha nincs 50 ezer szavad november végére?

 

Most, hogy itt a december eleje, és mindenki büszkén megosztja a NaNoWriMo-s győzelmét, vagy azt, hogy jó, jó, ez szép meló volt, de azért milyen boldog, hogy vége, foglalkozzunk azokkal, akik nem értek a végére. De nem csak úgy, hogy hupsz, belecsúsztak a decemberbe, de ötödikére már megvannak, hanem egyáltalán nem.

Mi van akkor, ha november elején még te is büszkén osztottad meg, hogy nekivágsz, most meg… hát, nincs meg. Közel sem.

 bejegyzes091_01.jpg

November 20-án vált hivatalossá, hogy elbuktam az idei NaNoWriMo-t. Úgy értem, ekkor mondtam ki először magamnak. Másnap egy barátomnak is. Pedig elevickéltem 25 ezer szóig a hónap, jó, nem a felére, de majdnem. Végül is 20-án úgy hagytam abba a szavak számlálását, hogy addigra már túlvoltam a felén.

És mégis.

Sokszor felmerül, hogy kinek és mikor érdemes nekivágni a NaNoWriMo-nak. Lehet beszélni arról, hogy kampányban írós típus vagy-e, szeretsz-e javítgatás nélkül csak haladni előre, tudva, hogy majd decemberben kijavítod (például ezeket figyelembe véve), mennyire akaszt meg, ha jön egy új ötlet, és volt-e időd megtervezni a regényt.

De azért ne feledjük, hogy a NaNoWriMo mégiscsak egy teljesítménykényszeres dolog, ahol szavakat számolunk, az oldal meg átlagos értéket tud hozni, hogy hány szót írsz le percenként, és milyen jól haladsz. Szóval jár vele egy nyomás, akkor is, ha nem közösségben vagy, nem veszel részt versenyeken, hanem „csak” írni próbálsz.

Márpedig tudjuk, hogy az írás, különösen a konkrét alkotás része, elsősorban arra való, hogy jól érezzük magunkat. Szóval csak olyankor szabad a NaNoWriMo-ért küzdeni, ha szórakoztat ez a küzdelem.

bejegyzes091_02.jpg

2016-ban regisztráltam az oldalra, és mivel néha más hónapokkal is bepróbálkozom, 8 elkezdett projektem van. Ebből a 8-ból 3-at sikerült megcsinálnom.

Egyetlen olyan év volt, amikor november elején megbetegedtem, két hétig lázas voltam, szóval nem nagyon várhattam el magamtól, hogy teljesítsek. Minden más évben egyszerűen menet közben elvesztem.

Általában ha menet közben elveszek, akkor már előtte is az történik, hogy mindent elszámolok, amit csak lehet. És igen, tudjuk, ér csalni a NaNo-ban, de azért az is problémás, ha az ember megpróbál írni egy regényt, és egészen más novellákat és fanficeket számol bele. (Ebből a szempontból a 2017-es mindegycsakírjunk nevű projektem a legőszintébb, amiben nem volt más cél, csak írni, írni, írni. Ez az egyik győzelmem amúgy.)

Ami igazán érdekes még, hogy elbukott NaNo-im közül több megjelent regény lett már azóta. Megpróbáltam megírni NaNo-ban a 6 hét a világ-ot (kétszer is) és a Lélekfény 1-et (ez volt a híres betegséges november), de nem sikerült. Aztán lett belőle kézirat? Igen. Lett regény a polcokon? Igen.

Hát akkor nincs itt világvége.

 

Azt hiszem, annak nem való igazán a NaNoWriMo, akinek az, ha nem ér a végére, hatalmas törés. Akinek komolyan fáj, ha fel kell adnia, vagy az, ha ír ő minden nap, csak éppen nem annyi szót, hogy a végére 50 ezer legyen.

És annak való ez a játék, aki nekiül és közben élvezi, de ha éppen nem élvezi, vagy nem fér bele valamiért az életébe, le mer állni. Neki megéri, sőt, érdemes újra és újra nekiülnie, és ilyen módon haladni a regényével. Vagy bármivel. Végül is mindegy, csak írjunk.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://robertkatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr1516774008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mottó

„Kézirat soha nem ég el”
– Mihail Bulgakov

Róbert Katalin

bemutatkozo_kep2019_eleje.jpg

Kisgyerek koromban már szerettem történeteket írni. Felnőttként pedig szövegekkel foglalkozom munka közben és pihenésként is. (Túl) sok kávét iszom, van bennem egy nehezen megzabolázható sorozatfüggő, szeretek fotózni, sportolok és két macskám állandóan belopja magát a műveimbe.

 

Kövess a facebookon is!

Friss topikok

  • RóbertKatalin: @Édua84: Hát igen, az az igazság, hogy szándékosan nagyon ismert alapra építettem, sok van benne a... (2020.07.07. 08:43) Borítótervező pályázat
  • Judit_29: @RóbertKatalin: Nem disneys, ez egy teljesen saját feldolgozás saját dalokkal (Aladdin il musical)... (2020.03.14. 20:11) Jön az Egy új élmény
  • Wiharvész Anyó: Az 5 okról és a színészfiúkról le is maradtam fb. De most pótoltam (2018.07.05. 21:12) 6 hét a világ - beharangozó
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, ez most kicsit lassan született meg, de csak megírtam a végére :) És kö... (2018.06.20. 07:54) Amikor jól esik
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, pörgős volt az egész három nap. (Meg az a nap is pörgős volt, amikor ez... (2018.04.27. 08:21) Három nap könyvek között
süti beállítások módosítása