... és van, aki majd ír...

Róbert Katalin blogja

Jön az Egy új élmény

Egy új élmény munkacímen írtam és adtam le a kiadónak egy új kéziratot. Ha a címről egyből az Aladdin híres duettjére asszociálsz, nem jársz messze a valóságtól: a regény a Szelídíts meg!-hez hasonló módon egy újragondolás-parafrázis, ezúttal az Aladdin története, elsősorban arra a mesefilmre alapozva, amit gyerekkoromban (1992-ban) mutattak be először. Akkor főleg kalandfilm volt némi romantikával. A 2019-es élőszereplős verziót én inkább nevezném romkomnak.

A regényt pedig, amit írtam, romantikus realista retellingnek nevezném. A múlt héten az Instagramomon csináltunk egy gyors kérdezz-feleleket, de mivel az Insta-storyk eltűnnek huszonnégy óra után, gondoltam összegzem a legfőbb kérdéseket, infókat a történetről.

bejegyzes076_2.jpg

Romantikus

A történet legfőbb eleme Jázmin és Dini találkozása és kapcsolata lesz – nem meglepő, ha azt mondom, hogy szembeállítottam őket néhány nehézséggel.

Megjelent az a kérdés, hogy lesz-e számottevő LMBTQ-szál a történetben. Nem. A történet fő párosa Jázmin és Dini, a háttérben felbukkanó mellékszereplők többségének semmilyen romantikus viszonya nincs, így arra sem térünk ki, hogy kihez vonzódnának, ha lenne. Mégpedig azért nem, mert ez nem meghatározó a történet szempontjából, és ha mégis erről beszélnénk csak úgy mellékesen, az direktnek tűnne. (Egyébként egy nagyon picit megjelenő háttéfigurám van, mert az se lenne reális, ha a világon senki nem érdeklődne azonos nemű személy iránt.)

Kérdeztétek azt is, hogy lesz-e szerelmi háromszög a történetben. Nem. Egyébként az eredeti sztoriban sincs (bezzeg A kis hercegben volt, oda kellett hoznom valamit), illetve bár hozok nehézséget a párosunk életébe, ez nem egy harmadik felbukkanásával történik majd. Egyébként, amikor eldöntöttem, hogy a film két leghíresebb állatszereplőjét (Abu és Jago) is behozom, ráadásul emberként, ráadásul Abu lány lesz, volt egy pillanat, amikor ez felmerült, de hamar beláttam, hogy nem kell Dininek a háttérbe egy „igazából szerelmes vagyok beléd” legjobb barát. Ezért nem is barát lesz, hanem unokatestvér.

 bejegyzes076_3.jpg

Realista

Azt is elárultam, hogy a regény a mai Budapesten játszódik, és nincsen benne semmi mágia.

Jó, jó, de ha realista a történet, hogyan fogok kívánságteljesítő lámpást hozni? Nem hozok, nyilvánvalóan. A történet nem egy lámpa és a szultáni palota, hanem egy tévéműsor és egy tévécsatorna körül fog bonyolódni. Ha Dini megnyerné a VarázsÉlményt, örökre megváltozna az élete. Persze, jó kérdés, hogy mit és mennyi mindent áldozna fel ezért…

Megjelenik a történetben a Dzsinn és persze Jafar is – mindketten szerkesztők a tévécsatornánál, Dzsi segíteni fogja Dinit, és higgyétek el, egy csomó olyan dologra képes, ami a film szerint csak egy dzsinnek megy…

A könyvben megjelenő tévéműsor valamilyen keveréke egy tehetségkutatónak és valóságshow-nak. A játékosok szabadulószobákból jutnak ki az élő adásokban, először csoportosan, aztán kettesével, végül egyesével. A leglassabbakról mindig a közönség szavazhat, hogy ki maradjon a játékban. A VarázsÉlmény pályáin a „sima” szabadulószobák tipikus feladatai mellett erőnléti feladatok is vannak.

Ha realista a történet, akkor magyar nevek lesznek benne? Igen. Míg a Szelídíts meg!-ben a legtöbb név át lett véve A kis hercegből, addig itt csak a Jázmin és az Abu nevek maradtak meg, mindenki másnál magyar(os) név szerepel, sokszor hasonlóak hangzásra, vagy egyértelműen látszik, kiderül, hogyan született meg ez a név. Mivel nem akartam az Aladdinból sem Aladárt, sem Albertet csinálni (az Alex meg már foglalt volt, ugye…), végül Dini (azaz Dénes) lett, és már nem is nagyon tudok rá másképp gondolni.

 bejegyzes076_1.jpg

Retelling

A történet sok dolgot megidéz az Aladdinból, de nem feleltethető meg egy az egyben annak a történetnek. Számomra ez a parafrázisok-retellingek feladata.

Nekem nagyon izgalmas kihívás a realista retelling megírása, azaz én élvezem, hogy a mesei elemeket nem egy fantasy világba helyezem át, hanem azt nézem meg, hogyan lehet őket megjeleníteni a valóságban. Ahogy A kis herceg bolygós utazásaira izgalmas volt megkeresni a realista megoldást, úgy volt érdekes az is, hogy mi az a közeg, amiben valakinek teljesülhetnek a kívánságai.

Nyilván megnéztem jó párszor Guy Ritchie filmjét (és gyerekkoromban rengetegszer láttam a rajzfilmet, atyaég…), és ha ti is megnéztétek jó párszor, lesznek ismerős mondatok. De a cél az, hogy kerek és működőképes történetet hozzak akár azoknak is, akik nem (vagy nagyon régen) látták az Aladdint. Éppen úgy, ahogy a Szelídíts meg!-et is egy mindenki számára élvezetes és élvezhető történetnek akartam megírni.

Egyébként írás közben „rongyosra” hallgattam az Aladdin filmzenéjét, és nemcsak a regény (munka)címe idézi meg a híres duettet, hanem a fejezetek címei is. Az első fejezeté az, hogy Minket vár a világ, az utolsóé az, hogy Csak te meg én. És közöttük (nem a dalszöveg sorrendjében) felbukkan több ismert sor is.

 

Hol tart most?

A kész kéziratot a Könyvmolyképző Kiadó elfogadta, a Vörös Pöttyös könyvcsaládba szánjuk, remélem, hogy hamarosan szerkeszthetjük majd. Még van/lesz vele munka, hiszen a célom az, hogy a lehető legjobb könyvet kapjátok, és tudjuk, hogy én hiszek a szerkesztésben és a tökéletesítésben.

A regény várhatóan 2020 végén (október-december során valamikor) jelenik meg, remélem, hogy nem kell majd rengeteget várni rá. Biztos lesz ennek is borítótervező pályázata, bár az még odébb van.

Ó, és természetesen senki sem felejtette el a Lélekfény második részét. Dolgozom az ügyön ;)

 

Figyeljétek a Facebook oldalamat, hátha hozok egy kis részletet vagy további infót a regényről…

 

A bejegyzés trackback címe:

https://robertkatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr4815499026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judit_29 2020.03.13. 11:16:42

Kíváncsian és szeretettel várom! :) Az olaszoknak van egy Aladdin musicale, ahol Abu és Jágó szintén emberek (Abu Aladdin gyermekkora óta legkedvesebb cimborája, Jágó meg maradt tanácsadó, de olyan maszkban nyomja végig az előadást, ami bumszli, csőrszerű orrot ad neki, így végülis egy emberré lett papagáj), és azt nagyon imádtam, a színházi élmény után most jöhet egy olvasnivaló feldolgozás (és igen, a Lélekfény folytatását is nagyon várom, mert az első részre is sokáig vártam, aztán 24 órán belül "elfogyott"). Hajrá, hajrá!

RóbertKatalin · http://robertkatalin.blog.hu/ 2020.03.13. 12:12:11

@Judit_29: Igen, van a regényeknek egy ilyen "rossz" tulajdonságuk, hogy olyan sokáig tart megírni és aztán olyan gyorsan el lehet olvasni őket...
Az olasz musical izgalmasan hangzik -- egyébként abban használják a disneys dalukat, vagy írtak tök újakat?
Örülök, hogy várod a regényeket, dolgozom kitartóan rajtuk :)
Köszönöm!

Judit_29 2020.03.14. 20:11:55

@RóbertKatalin: Nem disneys, ez egy teljesen saját feldolgozás saját dalokkal (Aladdin il musical), és szerintem zseniális. Két részletben fent van a teljes darab YouTube-on, jó szívvel ajánlom :)

Mottó

„Kézirat soha nem ég el”
– Mihail Bulgakov

Róbert Katalin

bemutatkozo_kep2019_eleje.jpg

Kisgyerek koromban már szerettem történeteket írni. Felnőttként pedig szövegekkel foglalkozom munka közben és pihenésként is. (Túl) sok kávét iszom, van bennem egy nehezen megzabolázható sorozatfüggő, szeretek fotózni, sportolok és két macskám állandóan belopja magát a műveimbe.

 

Kövess a facebookon is!

Friss topikok

  • RóbertKatalin: @Édua84: Hát igen, az az igazság, hogy szándékosan nagyon ismert alapra építettem, sok van benne a... (2020.07.07. 08:43) Borítótervező pályázat
  • Judit_29: @RóbertKatalin: Nem disneys, ez egy teljesen saját feldolgozás saját dalokkal (Aladdin il musical)... (2020.03.14. 20:11) Jön az Egy új élmény
  • Wiharvész Anyó: Az 5 okról és a színészfiúkról le is maradtam fb. De most pótoltam (2018.07.05. 21:12) 6 hét a világ - beharangozó
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, ez most kicsit lassan született meg, de csak megírtam a végére :) És kö... (2018.06.20. 07:54) Amikor jól esik
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, pörgős volt az egész három nap. (Meg az a nap is pörgős volt, amikor ez... (2018.04.27. 08:21) Három nap könyvek között
süti beállítások módosítása