... és van, aki majd ír...

Róbert Katalin blogja

6 hét, 6 cím

A tervek szerint hamarosan megjelenik az új regényem, ami 6 hét alatt játszódik. Mivel ez a 6 hét nagyon meghatározó szakasz, úgy döntöttem, indítok egy olyan cikksorozatot, amiben mindig 6 dolgot mesélek el a regény kapcsán. Ma a címválasztásról lesz szó.

Ha valaki jártas a Könyvmolyképző magyar szerzőinek világában – vagy csak az én blogomon –, tudhatja, hogy a címadás nehéz menet. Majdnem olyan nehéz, mint megírni egy regényt. Egyesek azt állítják, nehezebb.

6cim.jpgCímötletek a bullet journalomban

Akárhogy is, a készülő regényeket már mindig munkacímen emlegetjük, és készen állunk arra, hogy a végén a szerkesztés közben vagy akár után, nekiessünk újra és újra a címkeresésnek. Hiszen mégiscsak a cím az egyik első dolog, ami megszólítja az olvasót (és nem lehet minden könyvnek az a címe, hogy Olvass el!) – így hát azt szeretnénk, ha elég erős, emlékezetes lenne, érzelmet váltana ki. Azt se bánnánk, ha kapcsolódna a könyvhöz – bár Umberto Eco szerint ez nem létszükséglet.

Így hát a tökéletes cím megtalálását néha akkor is hosszú keresés előzi meg, ha utána egyszer csak bekattan a tökéletes megoldás. Amikor írni a kezdtem a 6 hét a világot, volt egy munkacímem, de egyértelmű volt, hogy keresnem kell másikat. Ezért lettek változataim.

Nézzük meg, hogy alakult a kézirat címe:

 

1, Kulisszajárás

Ez volt az első cím – amiről Varga Bea nagyon hamar megmondta, hogy nem fog jól működni –, és a laptopomon a kézirat első változatai mind ezzel a címmel vannak elmentve. Eleinte Nellit nem gyakornoki programra akartam küldeni, hanem ifjúsági programba, aminek Kulissza lett volna a neve (sőt, KULISSZA, azaz Különleges Ifjúsági Színházi Alkalmak).

De aztán elbúcsúztam az ifjúsági program gondolatától, Nelli elhagyta a középiskolát és elkezdtem új cím után nézni, mert már nem volt annyira indokolt a kulissza szó címbe pakolása.

 

2, Művészbejáró

A járás megmaradt, a gondolat egyszerűsödött. Végül is hova kívánkozik a lány, aki a színház titkait akarja megtudni? A művészbejáróhoz, meg főleg a világba, ami mögötte feltárul. Ugyanakkor végig „egynek jó lesz” kategória volt a fejemben ez a cím, nem éreztem igazán erősnek.

 

3, Függöny mögött

Esetleg A függöny mögött – egyszerű és nagyszerű, amennyiben nem egy ablakon beleskelődős krimire asszociálsz, hanem a függönyről egyből a színház jut eszedbe. Hát, nekem biztosan, mert az ablakom elé négy éve nem vettem függönyt, a színházakban meg többnyire ott van, de azért nem biztos, hogy ez igaz mindenkire…

 

4, Dráma, dráma, dráma

Na, hát ez a cím azt sugallja, hogy nehéz dolgok – vagy hisztizések – várnak a szereplőkre. Ez nem teljesen igaz, mert hiába vannak komoly események és nehéz pillanatok, az egyik ajánló szerint például ez az eddigi legkönnyedebb könyvem. Mindenesetre ezt a címet lényegében felírtam a listámra, egy amolyan „majd lesz valami” gondolattal.

6cim2.jpg

5, 6 hét a világ

Ötödik címötlet volt a 6 hét a világ, amit én eléggé meg is szerettem, úgyhogy írás közben már ez lebegett a szemem előtt, hogy hat hét – és a regényt 6 nagyobb fejezetre (plusz egy epilógusra) osztottam, ami ennek a hat hétnek felel meg. (Persze, ezen belül is vannak fejezetek, üzenem azoknak, akik a rövidebb fejezetek hívei.)

Én egyre lelkesebb voltam, de tudtam, hogy a cím majd akkor lesz végleges, amikor leleplezzük a borítót, szóval bár a 6 héttel dolgoztam, tudtam, hogy még bármi lehet.

 

6, 6 hét az egész világ

Már eléggé sínen volt a regény – regény elfogadva, szerkesztés kész, borítók fölött töprengtünk –, amikor felmerült, hogy a színház az egész világ mondásra még jobban rímelhet a 6 hét az egész világ cím. Hátránya, hogy nem annyira lendületes, mint a 6 hét a világ, előnye ez a rímelés.

Így hát erről csaptunk egy szavazást is a Vörös Pöttyös Facebook oldalán, és bár a borítóleleplezésig (meg hát eddig a cikkig) hivatalosan nem kommunikáltam, de végül az egész világ nem nyert.

 

Hosszú idő után ez az első olyan regényem, aminek a címe a leadás óta nem változott. Ettől még máskor is volt már, hogy én hoztam a végleges címet is: a Kezdjetek el élni!-t én dobtam be, amikor ment az ötletelés.

A Szelídíts meg! pedig Katona Ildikó nagyon találó ötletéből érkezett.

Azoknak a címeknek is örültem, de most, hogy a regény szerkezetét is a hat hétre építettem, különösen örülök ennek.

Hamarosan pedig láthatjátok a borítót és remélhetőleg előrendelhető is lesz a kötet. A Könyvmolyképző Kiadó oldalán és Molyon már fent van. Csak pár hetet kell várni...

A bejegyzés trackback címe:

https://robertkatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr2014322351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mottó

„Kézirat soha nem ég el”
– Mihail Bulgakov

Róbert Katalin

bemutatkozo_kep2019_eleje.jpg

Kisgyerek koromban már szerettem történeteket írni. Felnőttként pedig szövegekkel foglalkozom munka közben és pihenésként is. (Túl) sok kávét iszom, van bennem egy nehezen megzabolázható sorozatfüggő, szeretek fotózni, sportolok és két macskám állandóan belopja magát a műveimbe.

 

Kövess a facebookon is!

Friss topikok

  • RóbertKatalin: @Édua84: Hát igen, az az igazság, hogy szándékosan nagyon ismert alapra építettem, sok van benne a... (2020.07.07. 08:43) Borítótervező pályázat
  • Judit_29: @RóbertKatalin: Nem disneys, ez egy teljesen saját feldolgozás saját dalokkal (Aladdin il musical)... (2020.03.14. 20:11) Jön az Egy új élmény
  • Wiharvész Anyó: Az 5 okról és a színészfiúkról le is maradtam fb. De most pótoltam (2018.07.05. 21:12) 6 hét a világ - beharangozó
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, ez most kicsit lassan született meg, de csak megírtam a végére :) És kö... (2018.06.20. 07:54) Amikor jól esik
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, pörgős volt az egész három nap. (Meg az a nap is pörgős volt, amikor ez... (2018.04.27. 08:21) Három nap könyvek között
süti beállítások módosítása