... és van, aki majd ír...

Róbert Katalin blogja

Piros betűs

Eljutni az első szerkesztésedig egyszerre ijesztő és izgalmas. Az ember nem tudja, mire számítson, hogyan fog történni, mennyire lesz nehéz, vagy akár fájdalmas. Másfél szerkesztéssel a hátam mögött jelentem: szerkeszteni jó. Sőt, szuper!

Sok helyzetet elképzel az ember, amikor arról álmodozik, hogy író lesz. Szerepel köztük a nyomdából megérkezett könyv lapozgatása, a könyvesboltban inkognitóban bóklászás, ahol meglesed az újdonságok között a kötetedet, vagy a dedikálás, amely során találkozhatsz olyan – immár nem rokon és barát – olvasókkal, akik szerették, amit írtál.

Egy dolgot valószínűleg ritkán képzelünk el: hogy milyen lesz megkapni a megjegyzésekkel és színes javításokkal teli, szerkesztett anyagot. Vagy ha el is képzeljük, némi félelemmel tesszük, mert a szerkesztés nem a hájjal kenegetés időszaka, hanem az, amikor kíméletlenül fel kell kutatni minden apró (és nagyobb) hibát, és kijavítani őket.

A jó hír, hogy a szerkesztőnek és a szerzőnek ugyanaz a célja: a lehető legjobbat kihozni az anyagból. A másik jó hír pedig az, hogy ha az ember szeretettel írta a szöveget, akkor szerkeszteni is jó lesz, mert ez a munka arról szól, hogy újra belemerülsz a világodba, foglalkozol a karaktereiddel, még többet gondolkozol rajtuk és a történetükön, és még kerekebbé teszed a világukat.

A Nalávia titkát már megszerkesztettük, a Szívből, színből, igazán pedig valahol félúton járhat, dolgoztam rajta Varga Bea utasításai alapján, aztán hamarosan újra nekiveselkedünk, hogy teljesen végleges szöveg legyen belőle. Úgy alakult, hogy mindkét esetben sürgős határidővel kellett dolgoznom, és mivel hétköznap napközben a munkahelyemen erre nem lenne mód, a nagyjára mindkétszer egy három napossá váló hétvégét tudtam szánni.

Én nagyon szeretek kampányban írni, igazából elég jellemző is rám, hogy nem jelenetenként, hosszan húzódó munkával építgetem a művet, hanem ha elkap a hangulat, ha hajt a történet, akkor leülök, és írok, amennyit csak az energiám és a ráfordítható időm enged. Éppen ezért hozzám ez a megoldás nagyon passzolt. Fejest ugorhattam a szövegekbe, végigmehettem rajtuk egyhuzamban, úgy, hogy láttam, milyen utalások vannak az elején, amelyeket felhasználok a végén, és figyelhettem, hogy minden a helyére kerüljön.

Mindeközben a közös munka, felmerülő kérdések megbeszélése is kifejezetten inspirálóan hatott rám. Különösen a Nalávia titka esetében volt ez hangsúlyos – hiszen annak már a végére értünk –, hogy a felmerülő kérdéseket azonnal meg tudtuk beszélni. Most már nem csak én voltam az, aki ezen a történeten gondolkozott, hanem ott volt mellettem Tamás Zsuzsa is, akivel meg lehetett minden ötletet vitatni, akinek a megjegyzéseit át lehetett beszélni, aki segített, ha én éppen elakadtam valamivel.

Amitől tartottam, arról bebizonyosodott, hogy más, de éppen úgy élvezetes, mint az írás. Így hát, ha újra eljutok majd idáig, külön várni fogom a szerkesztést.

A bejegyzés trackback címe:

https://robertkatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr556099018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wiharvész Anyó 2017.07.05. 22:31:29

Tulajdonképpen mi történik ilyenkor? Mennyire mélyen turkálnak bele a műbe?
Igazán kíváncsi vagyok, mert rám már csak a szöveg oldalakba (oldalakra?) tuszkolása vár. Persze ha megeröltetem magam el tudom képzelni, de mégis jó lenne ezt egy írótól hallani.

RóbertKatalin · http://robertkatalin.blog.hu/ 2017.07.05. 22:36:00

@Wiharvész Anyó: Kellene írnom erről egy új, sokkal frissebb élményekkel teli bejegyzést most, amikor már én is ezt csinálom nap mint nap. Nyilván kézirat- és szerzőfüggő is amúgy, de röviden: bármennyire bele lehet nyúlni, de persze kölcsönösen együttműködve.
Átgondolom majd, hogy szülessen erről egy frissebb bejegyzés :D

Mottó

„Kézirat soha nem ég el”
– Mihail Bulgakov

Róbert Katalin

bemutatkozo_kep2019_eleje.jpg

Kisgyerek koromban már szerettem történeteket írni. Felnőttként pedig szövegekkel foglalkozom munka közben és pihenésként is. (Túl) sok kávét iszom, van bennem egy nehezen megzabolázható sorozatfüggő, szeretek fotózni, sportolok és két macskám állandóan belopja magát a műveimbe.

 

Kövess a facebookon is!

Friss topikok

  • RóbertKatalin: @Édua84: Hát igen, az az igazság, hogy szándékosan nagyon ismert alapra építettem, sok van benne a... (2020.07.07. 08:43) Borítótervező pályázat
  • Judit_29: @RóbertKatalin: Nem disneys, ez egy teljesen saját feldolgozás saját dalokkal (Aladdin il musical)... (2020.03.14. 20:11) Jön az Egy új élmény
  • Wiharvész Anyó: Az 5 okról és a színészfiúkról le is maradtam fb. De most pótoltam (2018.07.05. 21:12) 6 hét a világ - beharangozó
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, ez most kicsit lassan született meg, de csak megírtam a végére :) És kö... (2018.06.20. 07:54) Amikor jól esik
  • RóbertKatalin: @Wiharvész Anyó: Hát igen, pörgős volt az egész három nap. (Meg az a nap is pörgős volt, amikor ez... (2018.04.27. 08:21) Három nap könyvek között
süti beállítások módosítása